Quesadilla med fullkornslefse

Quesadilla med fullkornslefser.

Ingrediensene jeg brukte var (2 porsjoner):

1. 400 g kyllingkjøttdeig

2. tacokrydder (bbq spicy mix)

3. rød, gul og grønn paprika i skiver

4. 2 stk avokado

5. 6 grove tacolefser (store)

6. rømme

7. sitron

8. pepper

9. mozarella

 

Steik kjøttet sammen med paprika i strimler. Tilsett tacokrydderet også. Ha en lefse på en steikepannen og ha fyllet på halve lefsen sammen med mozarella. Brett resten av lefsen over. Steik på begge sider for å få en gylden farge og slik at mozarellaen smelter. Del i biter når den er ferdigstekt. Serveres sammen med guacamole og rømme. Nam Nam 🙂

 

Velbekommen <3

Hjemmelaget kjøttkaker med potetmos

Hjemmelaget kjøttkaker med potetmos og grønnsaker.

Ingrediensene jeg brukte var:

1. 400 g kyllingkjøttdeig

2. en løk

3. tre stk fedd hvitløk

4. pepper

5. 2 ss potetmel

6. 5 stk poteter

7. litt melk

8. gressløk

9. brokkoli

10. blomkål

 

Kok opp potetene mens du former kjøttet med potetmel, hakket løk og hvitløk. Steik dem på middels varme til de blir gylden på begge sider. Kok opp grønnsakene. Når potetene er ferdigkokt, skrell dem og mos dem med en stappe (du kan skrelle dem før koking også). Tilsett litt melk og gressløk. 

 

Velbekommen <3

Pølsegrateng

Pølsegrateng.

Ingrediensene jeg brukte var (4 porsjoner):

1. 100 g makaroni (fullkorn)

2. 150-200 g ost (revet)

3. en halv rødløk

4. en halv løk

5. pureløk

6. 2 ss speltmel (siktet)

7. 2 ss smør

8. pepper

9. 2 dl vann

10. 2 dl melk

11. basillikum

12. paprika

13. 600 g maker pølse i biter

 

Kok melk, smør, pepper og mel sammen for å få en tykk saus. Kok opp makaroni og tilsett dette i den tykke sausen sammen med litt av den revet osten. Deretter tilsett grønnsakene i biter og pølse i biter bland dette godt inn. Ha blandingen over i ildfastform og strø resten av revet ost på topp. Stekes på 200 grader midt i ovnen i ca 15-20 min. Håper det smaker.

 

Velbekommen <3

Pepperbiff med hjemmelaget søtpotetfries

Pepperbiff med søtpotetfries.

Ingrediensene jeg brukte var (2 porsjoner):

1. 450 g pepperbiff

2. 4 stk tomater i båter

3. to stk søtpoteter

4. asparges

5. olje

6. pepper

7. himalayasalt

 

For å få perfekt fries skrellet jeg begge søtpotetene og kuttet dem i fine strimler. Deretter kokte jeg dem i ca 4-6 min for å få dem bløte. Videre stekte jeg dem på bakepapir i ovnen med salt og pepper. Steketiden varierer men brukte ca 15-20 min på 225 grader. Serveres med deilig biff og grønnsaker.

 

Velbekommen <3

Fiberrike kanelsnurrer uten sukker

Hjemmelagde fiberrike kanelsnurrer uten sukker.

Ingrediensene jeg brukte var (gir ca. 12 stk):

1. 3 dl siktet speltmel

2. 2 dl sammalt speltmel 

3. 25 g gjær

4. ca. 3 dl vann

5. 1 ts kardemomme

6. 2 ss sukrin gold

7. kanel, sukrin og smør

 

Bland alle ingrediensene sammen og la den heve i ca 30 min. Rull ut deigen til et kvadrat og tilsett smør, kanel og sukrin på toppen. Rull deretter i en lang pølse og del opp i ca 12 stk. Ha det over på stekeplate og la dem heve i 30 min. Stekes på 180 grader nederst i ovenen i ca 10-12 min. Serveres med en god kopp kaffe.

 

Velbekommen <3

Hjemmelaget tacosuppe

Hjemmelaget tacosuppe.

Ingrediensene jeg brukte var (2 porsjoner):

1. rød, gul og grønn paprika

2. en boks mais

3. en løk

4. 400 g svinekjøtt

5. en pakke tacopulver

6. en kjøttbuljongterning

7. 5 dl vann

8. nachos

Hakk opp alle grønnsakene og steik det sammen med kjøttet. Ha oppi vann og tacokrydder samt kjøttbuljongterning etterpå. La dette koke i 10 min. Serveres varm.

 

Velbekommen <3

Hjemmelaget fiberrik calzone med deilig fyll

Hjemmelaget fiberrik calzone med deilig fyll.

Ingrediensene til bunn:

1. 5 dl sammalt speltmel

2. 2 dl siktet speltmel

3. 2 ss olje

4. 3 dl vann

5. 25 g gjær

 

Ingrediensene til fyll:

1. en boks hermetiske hakkede tomater

2. skinke

3. 2 ss tomatpure

4. en løk

5. to stk fedd hvitløk

6. mozarella

7. olje til steking

8. basillikum til topping

9. sopp (champingong)

 

Bland ut alle ingrediensene til deigen og la den stå å heve i ca 30-45 min. Lag til fyllet i mens. Steik sopp, løk og hvitløk sammen. Bland hermetiske tomatene sammen med pure. Deretter har du ut deigen til en fin kvadrat. Del den i to og tilsett fyllet. Ha over lokk og bruk en gaffel til å “låse” kantene. Steik midt i ovnen på 225 grader i ca 20 min. Smaker godt som den er.

 

Velbekommen <3

Hjemmelaget laktosefri rømmegrøt

Hjemmelaget laktosefri rømmegrøt.

Et fint måltid for deg som ikke tåler laktose, eller for deg som ønsker et sunnere alternativ til vanlig grøt.

 

Ingrediensene jeg brukte var:

1. 2 1/2 dl laktosefri rømme

2. 2 1/2 dl laktosefri melk

3. 1 ts salt om du ønsker (jeg sløyfet det)

4. sukrin

5. rosiner

6. kanel

7. smør

8. 1 dl siktet speltmel

 

Varm opp rømmen i en kaserolle. Ha i litt og litt mel og bland dette godt sammen. La dette varmes i 5 min. Deretter ha i litt og litt melk helt til det er godt blandet sammen. La grøten koke i 5 min. Serveres med kanel, sukrin, smør og spekeskinke. 

Håper det smaker <3

Pulledpork med hjemmelaget coleslaw

Pulledpork med hjemmelaget coleslaw.

Ingrediensene jeg brukte var:

1. pitabrød (fullkorns)

2. pulledpork

3. salatmix

4. 2 dl majones

5. sitronsaft

6. en ss lett rømme

 

Steik pulledpork midt i ovnen i en ildfast form i ca 30 min slik at den faller fint fra hverandre. Jeg brukte ferdigkrydret pulledpork. Stekes på 200 grader ca. De siste 2 min har jeg pitabrødene inni og lar dem steke til de får en gylden farge. Blander majones, sitronsaft og rømme sammen med salatmixen. Har dette i kjøleskapet i ca 20-60 min. Et enkelt, men godt måltid som passer til det du måtte ønske.

Velbekommen <3

Hjemmelaget sjokoladekuler

Hjemmelaget sjokoladekuler.

Sunne sjokoladekuler som du kan spise med god samvittighet. Per kule inneholder kun 28 kcal. I tillegg ingen tilsatt sukker. Bare naturlig fruktsukker.

Ingrediensene jeg brukte var:
1. to ss kakaopulver

2. 1,5 dl havregryn

3. en ss kaffe

4. 40 g margarin

5. en halv banan

 

Passer perfekt til fest og hverdags. Det skal godt kunne å bare ta en sier bare jeg.

Velbekommen <3